ماده پلنگ دارای گردنبند ردیاب ماهواره ای به دلیل نامعلومی از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه دو روز قبل لاشه تنها ماده پلنگی که به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شده بود در پارک ملی تندروه مشاهده شد.

لاشه این پلنگ ماده و جوان به تهران منتقل شده است تا پس از کالبدگشایی و بررسی های تخصصی علت مرگ این گونه ارزشمند مشخص شود.

اولین ماده پلنگ مجهز شده به گردنبند ردیاب ماهواره ای که لاشه آن دو روز قبل در پارک ملی تندوره کشف شد

گمانه زنی هایی که تاکنون در مورد علت مرک این پلنگ مطرح شده است ازجمله درگیری با پلنگی دیگر و غیره مبنای علمی نداشته و تنها حدس و گمان شخصی افراد به شمار می رود.

نتیجه بررسی های کارشناسی در خصوص علت مرگ ماده پلنگ مذکور بزودی ظرف چند روز آینده مشخص و اخبار تکمیلی در این خصوص منتشر خواهد شد.

+160
-512
  

67 دیدگاه

  1. محسن رزاقی می‌گوید:

    چقدر ناز و زیبا بود.
    افسوس…
    باید فکری اساسی برای حیات وحش ایران بشود.
    در این چند ساعت اخیر بحد کافی این اخبار مرا غمگین کرد دیگر چیزی نمیتوانم بگویم…

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 9

    • علیرضا می‌گوید:

      این زبان بسته هم از گرسنگی تلف شده در برهوت طبیعت ایران به علت نابودی طبیعت غذایی برای حیوانات مظلوم باقی نمانده ،کاش به جای حیف ومیل هزاران میلیارد از پول مملکت درصدی هم صرف تغذیه زمستان حیات وحش می کردن.

      داغ Thumb up 7 Thumb down 10

      • میش مرغ می‌گوید:

        به هر صورت این حیوان هم تلف شد و منطقی ترین کار توقف اجرای پروژه هست تا معلوم شدن نتیجه تحقیقات !
        این کار می تونه هم باعث روشن شدن علت واقعه بشه و هم اطمینان از دست رفته فعالان محیط زیست به این پروژه را بیش از این دچار خدشه نکند.
        در سوی دیگر داستان این مطلب را نباید از یاد برد که سود و زیان این پروژه در کوتاه مدت مشخص نمی شود ولی چه بهتر میشد که هدف گذاری این طرح به صورت یک مقاله به مخاطبین هم إعلام میشد.

        داغ Thumb up 7 Thumb down 7

  2. چغوک می‌گوید:

    اگر دلیل مرگ این پلنگ وجود گردنبند بزرگ و حجیم دور گردنش باشد ، پروژه شکست سختی خواهد خورد

    مخصوصا این که گردنبند فقط ۲ ماه روی گردن حیوان بوده و از عکس ها مشخص است که از همان روز اول کج بسته شده است

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 20

    • منا می‌گوید:

      شکار و تغذیه با داشتن چنین گردنبدی اصلا راحت و عملی نیست.
      شاید در مناطق دشتی و مسطح برای حیوان آزار دهنده نباشد ولی در مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم زیستگاه پلنگ ها در ایران مشکل ساز است.
      ضمنا در زمان پیشرفت تکنولوژی این وسایل دیگر کارایی ندارند.

      داغ Thumb up 18 Thumb down 30

      • محسن می‌گوید:

        اولا که گردنبندها دقیقا واسه همینکار و همین وضعیت زیستی تعبیه شده
        ثانیا که اونی که از اول گرنبند رو واسه پلنگ پیشنهاد داده و فناوری اش رو الان به این مرحله رسونده لابد عقلش قد من و شما میرسیده
        ثالثا که لطف کنید یه تحقیق مختصر اینترنتی کنید
        چهارما اینکه پروژه دانشجویی مال کسی است که دوره دکتری خودشو تو آکسفورد میگذرونه یعنی طرف اینقدری علم داره و عقلش هم میرسه که رفته دانشگاه آکسفورد هرچند که ما چشم دیدن هیچ کدوم اینها رو نداریم

        پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 29

    • مجید NGO می‌گوید:

      احتمالش خیلی کمه!
      گردنبند سالهاست رو تمام جانورا کار میکنه و تو این پروژه هم واسه فک کنم برزو یکسال بود و بعد خودش افتاد.
      این پروژه های رصد کردن حیوانات در معرض انقراض چیز خوبیه و باید ازش حمایت کنیم.

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    ای بابا خیلی حیف شد که

    واقعا اخبار این دو سه روزه ناراحت کننده بود

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 5

  4. هیرکانی می‌گوید:

    از دیروز یک حجم زیاد انرژِی منفی رو حس میکنم هم خبرهای اینجا(یوزپلنگ و امروز پلنگ) هم کارم هم زندگیم آدم خرافاتی نیستم ولی امیدوارم به خیر بگذره

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

  5. مهدی جعفری می‌گوید:

    خدای من باز هم سیل اخبار بد

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  6. گرگعلی می‌گوید:

    هر دم از این باغ …

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  7. جمشید از خوی می‌گوید:

    ….این عکس از پلنگ ماده یکی از شاهکار های عکاسی در جهان حیات وحش بود و من بار ها آنرا مرور میکردم .
    نگاه ماده پلنگ بسیار راز آلود بود، ولی شاید تنها جرم آن ادامه زندگی در پهنه این فلات بود.!!
    واقعا متاسفم .!!!
    مسئله تعارض و تقابل محدود به عرصه حیات وحش نبوده و در جهان موجودات دو پا با شدت و حدت بیشتری جریان دارد.!!!!
    همه ما به نوعی دچار خود ممیزی هستیم، حتی خود گردانندگان محترم این پایگاه اخبار و دیدگاه هارا با تقدم و تاخر و بازبینی به اشتراک میگذارند.
    مدارا ،
    تحمل ،
    گفتگو ،
    و آموزش ،
    تنها راه کار کاهش دامنه این اعمال و افکار بشدت مخرب و خطر ناک است که شور بختانه دیر زمانیست گریبان خرد و کلان از آحاد این سرزمین را گرفته و بد بختانه هزینه آنرا به ترتیب، عرصه های منابع طبیعی، محیط زیست و حیات وحش میپردازد.!

    شما چه فکر میکنید؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

  8. رشید می‌گوید:

    متاسفانه هر جا ردی از جاندار دوپا گذاشته شد فقط نابودی دیدیم .حفاظت یعنی ویرانی و سودجویی شخصی

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

  9. DORNA می‌گوید:

    در تمام مستندهای حیوانات همواره دیده ام گروههایی که اقدام به نصب گردنبند برای حیوانات می کنند، آنرا روشی خالی از ریسک نمی دانند و فقط چون ناگزیر به ردیابی حیوانند تا از منطقه حفاظت شده خارج نشده و گرفتار شکارچیان نشود مبادرت به نصب گردنبد می کنند، ولی این ظاهرا عادت تاریخی ماست که همه کارهای کشورهای دیگر را تقلید می کنیم مبادا یکوقت عقب بمانیم

    کاش لااقل معلوم بود نتیجه نصب گردنبد به سه پلنگ تاکنون چه نفع و اهمیتی در حفظ و بقای این گونه در ایران داشته و این ردیابی ها چه ارمغانی برای تدوام نسل این حیوان داشته و آیا جز ورود به قلمرو حیوان و دست بردن در طبیعت کار مهم دیگری هم انجام داده ایم؟!

    داغ Thumb up 50 Thumb down 50

    • شاهین می‌گوید:

      آفرین موافقم

      داغ Thumb up 34 Thumb down 37

    • فرناز حیدری می‌گوید:

      درنا عزیز
      تاکنون ۵ پلنگ مجهز به ردیاب شده‌اند نه سه مورد که یک مورد آنها متاسفانه تلف شد.
      تلفات حیات‌وحش میتواند طبیعی باشد و میتواند نباشد… برای درک این مهم کارشناس متخصص باید نظر کارشناسانه بدهد.
      نصب گردنبند بر روی گردن پلنگها حداقل منفعتش شناخت پلنگ برای حفاظت اصولی از آن است کمااینکه همین مورد تلف شدن هم میتواند درسهای آموزنده‌ای داشته باشد.
      من نمیدونم واقعا رشته تخصصی شما چیست اما تا جایی که بنده از رشته تحصیلی خودم اطلاع دارم، اینکار علم روز حیات‌وحش دنیاست از پستاندار گرفته تا ماهی و …
      شما میدانید که کشور هندوستان بیش از سه دهه (آغاز ۱۹۸۳م.) است که وارد این عرصه شده و تاکنون قریب ۴۷ گونه از حیوانات این کشور به ردیاب‌های متفاوت مجهز شده‌اند. اما ما هنوز بر سر بحث ابتدایی ردیابی دچار تهجر هستیم؟ چرا؟ چون اطلاعات نداریم چون نمیخواهیم با علم روز پیش برویم چون همه چیز غلط است الا آنچه که ما میگوییم.
      ما غیرکارشناسها هرچه که میگوییم درست است وحی منزل است.
      شما میدانید که کسب اطلاعات رفتاری لازمه حفاظت از گونه است؟ وقتی ما پلنگ رو اونطوری که باید نمیشناسیم قرار است چطوری حفاظتش کنیم؟
      تا امروز بیش از ۲۵۰ پلنگ در سرتاسر دنیا به گردنبندهای ماهواره‌ای مجهز شدند تا دانش انسان از وضعیت زیستی پلنگها بیشتر شود.
      ببخشید اما اگر شما فیلم میبینید ما اطلاعاتمون از فیلم نیست اینکار یه رشته تخصصی است که برایش باید کتاب خواند باید تجربه کرد باید دانست و گرنه انقراض پلنگ حتمی است.
      معذرت میخوام که نمیتونم سکوت کنم اما واقعا اینهمه بی عدالتی آنهم از جانب به اصطلاح دوستداران حیات وحش مجال سکوت نمیگذارد.
      با احترام
      فرناز حیدری

      پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 33

      • DORNA می‌گوید:

        جالبه برام که در تمام نظراتتون خودتون رو علامه دهر می دونید و به این تحصیلات کارشناسی ارشدی که ادعایش را دارید می بالید زیر کامنتهای انتقادی من با علاقه وافری به این افتخاراتتون اشاره می کنید شما همچنان مفتخر به افتخاراتتون باشید و فرض بفرمایید همه بی سواد هستند و نیاز به روشنگری های حضرتعالی دارند اما انتقادات کاملا منطقی که مطرح کردم همچنان به قوت خود باقیست هنوز به خاطر دارم پلنگ بمو چقدر مظلومانه شکنجه شد پشت سر هم بیهوشی مکرر گرفت استرس پرواز با هواپیما را تحمل کرد در حالی که هر بی سوادی هم می فهمید این اندازه بی هوشی فیل را هم از پا در می اورد ایکاش هرگز حیوان را از اول ندیده بودند و در تنهایی اش در ارامش مرده بود و اینهمه توسط متخصصان و کارشناسان گربه سانان شکنجه نشده بود.

        داغ Thumb up 32 Thumb down 34

      • kooshan می‌گوید:

        هموطن گرامی، خانم حیدری،
        در زمینه نقش مهم کارشناسان و متخصصین در به نتیجه رساندن امور مختلف از جمله حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بحثی نیست اما بهرحال یکی از خصوصیات عمل کارشناسانه در نظر گرفتن همه جوانب و مجموعه عوامل مؤثر و مرتبط و نیز تجارب مثبت و منفی گذشته  و نیز احتیاطهای ضروری و لازم در انتخاب مسیرهای ناشناخته و جدید و تجربه نشده و سپس انجام کار است در غیر این صورت ممکن است تجارب شکست خورده و ناموفق مجددأ تکرار شده یا تجارب مثبت نادیده گرفته شوند و یا اینکه در انتخاب راههای جدید بدون ملاحظه  و بی پروا عمل شده و بدین ترتیب با پذیرش ریسکهای ناموجه و اقدام برمبنای  شانس و اقبال، نتایج بد و نامطلوب حاصل گردند  هر چند مجری یا اقدام کنندگان خود  کارشناس باشند و این تصوری غیرواقعی و دور از ذهن نیست ضمن اینکه همه متخصصین در یک سطح نیستند و شرایط نیز همواره یکسان نیست وکارشناسانی که بعلل مختلف این چنین عمل نکنند نتایجی رضایت بخش بدست نخواهند آورد و در این پروژه جدید چون آقای محمد صادق فرهادی نیا دانشجوی مقطع دکتری در رشته جانور شناسی بوده که این طرح تحقیقاتی را به عنوان پایان نامه دوره دکتری خود به انجام می رساند و تیم مجرب باذعان خود آنها کم تجربه بوده اند، لذا بهتر بود از مشاوره چند متخصص مجرب آشنا به پروژه های مشابه در سطح ملی یا بین المللی استفاده میشد.
        نکته دیگر اینکه شما که کارشناس هستید و به تعداد پلنگهای مجهز به این گردنبند و مقایسه آن با آمار جهانی اشاره کرده اید، آیا  بازه زمانی  کارشناسی و بررسی شده مورد نظر  شما همان زمان گفته شده در مورد کشور هند یعنی  «…… بیش از سه دهه (آغاز ۱۹۸۳م.) ……..» بوده و منظورتان این است که طی این سی سال  ۲۵۰ قلاده پلنگ در سراسر جهان به این گردنبند مجهز شده اند؟  در این صورت تعداد پلنگهای ایرانی قلاده شده در یک منطقه محدود از کشور ما یعنی پارک ملی تندوره در مقایسه با آمار  سی ساله اخیر رقم بالایی نسبت به میانگین جهانی است و بایستی همانطور که بسیاری علاقمندان اظهار داشته اند در صحت و درستی این پروژه تأمل کرد و بدیهی است اگر آمار درست مدنظر شما غیر از این است متناسب با آن قابل سنجش و ارزیابی است  و دیگر اینکه آیا شما تابحال مستندات معتبر و مدون و منتشر شده ای از نتایج مثبت  و نیز تبعات منفی احتمالی کاربرد این گردنبندها را مشاهده و مطالعه کرده اید؟ اگر آری، بد نیست مختصری در این زمینه جهت آگاهی علاقمندان غیرمتخصص توضیح دهید. مطلب بعدی اینکه تمام مستندات معتبر از زیست حیات وحش که بخش قابل توجهی از آنها  شامل فیلمها و مواد نمایشی مستند نیز هستند بجا و در حد خود دارای اهمیت اند و نکته قابل تأکید دیگر اینکه با دقت در مضمون نظرات ارسالی می توان دید که این خبر  خود بتنهایی دارای وجوه و ابعاد متعدد بوده و بدیهی است هرچه اقدامات صورت گرفته در زمینه حیات وحش  کشور کارشناسانه و حساب شده  و با ملاحظه و در نظر گرفتن جهات مؤثر بیشتری انجام گیرد ریسک و مخاطرات احتمالی کمتر می شود و هم اینکه امکان تشخیص عوامل منفی و بازدارنده و آسیب رسان راحت تر خواهد بود.
        در پایان ممکن است این سؤال مطرح شود که انتقاد کنندگان و معترضین چرا قبلأ و در زمان شروع کار پروژه  این ایرادات را بیان نکرده اند که طبعأ دلیل اصلی را باید  فقدان  کارشناس و متخصص و صاحب نظر مجرب در این عرصه و نبود مباحث و گفتگوهای مرتبط و ضروری پیرامون  موضوع در سطحی مناسب دانست و از   دلایل دیگر می توان سطح ناکافی اطلاعات و آگاهی علاقمندان ( که البته این امر در مورد علاقمندان غیر متخصص تا حدودی طبیعی است) ، نبود تجارب قبلی معتبر و همچنین فقدان مستندات و منابع قابل دسترس را می توان نام برد که امید است بتدریج و همزمان با حرکت در راستای پیشرفت و توسعه پایدار مقدمات و لوازم ضروری در این رابطه فراهم شود.

        داغ Thumb up 12 Thumb down 12

        • فرناز حیدری می‌گوید:

          جناب آقای کوشان عزیز
          عذرخواهی میکنم که به دلیل مشغله بسیار، امکان پاسخگویی کامل به این سوال شما الان برای من مهیا نیست اما اجازه دهید که چند مورد را مرور کنیم:
          ۱- این پروژه نوآورانه است قبول، اما چه کسی و دقیقا کجا اذعان کرده که اعضاء این تیم کم‌تجربه بوده‌اند؟ به نظرم شایعاتی از این دست واقعا جای تعمق دارد. خیلی از اعضاء این تیم سالها زیرنظر کارشناسان بین‌المللی دوره دیده‌اند.
          ۲- بحث کشور هند از بحث ۲۵۰ پلنگ مجهز شده به ردیاب کاملاً جداست. مقالات متعددی در این زمینه وجود دارد که خیلی راحت میتوانید بدانها دسترسی پیدا کنید.
          ۳- از شما خواهش میکنم که برای بررسی سوابق پروژه‌هایی از این دست خیلی راه دور نروید. تجارب مرگهای متعدد از پلنگهای دارای قلاده در سرتاسر دنیا رقم خورده که همه آنها دانش متخصصان را از وضعیت زیستی این حیوان بالاتر برده. نمونه‌های جالبی از اتفاقات مشابه را میتوانید در پروژه ردیابی پلنگهای برفی در مغولستان یا حتی در هندوستان دنبال کنید. اما نکته جالب اینجاست که همه این مرگها آموزنده بوده‌اند چرا که هدف از قلاده‌گذاری دقیقاً همین است. مرگ حیات‌وحش چیزی است که باید ریشه‌یابی شود.
          ۴- هنوز در هیچ سایت معتبری شما نمیخوانید که این گردنبندها علت مرگ باشند. از نظر کارشناسی و کسانی که با این گردنبندها آشنایی دارند این صحبتها واقعا جنبه مزاح دارد. البته عذرخواهی میکنم. اما این یک واقعیت است.
          ۵- اگر قرار بود که همه دنیا مثل ما فکر کنند، هیچ جا هیچ پیشرفتی نباید در زمینه حفاظت از حیات‌وحش رخ میداد. در کشورهایی مثل کانادا و آمریکا، نهنگهای اورکا را با پیکانهای فلزی تیز مجهز به ردیاب میکنند، در آفریقا به همچنین کوسه‌ها را ردیابی میکنند و شما در هر سایت معتبری که بروید از دستاوردهای علمی آنها لذت میبرید. در همین خلیج فارس دکتر بلدوین از کشور عمان نهنگهای گوژپشت را مجهز به ردیاب کرده، دیوید رابینسون در قطر کار مشابهی رو بر روی بزرگترین و زیباترین گونه نهنگهای آبهای خلیج‌فارس انجام داده، دکتر ریما جابادو روی کوسه‌ها و به همین ترتیب… دستاوردهای آنها را مطالعه کنید لطفا… مرگی نبوده؟ چرا اجازه نمیدهیم که علم راه خودش را برود؟ هنوز هیچ خبری دال بر مشکل‌دار بودن گردنبدها از طرف متخصصان جایی مطرح نشده، شما بر چه اساس میفرمایید که آنها مشکل‌ساز هستند؟ باور کنید که من در عجبم
          با تشکر و احترام
          فرناز حیدری

          داغ Thumb up 11 Thumb down 9

          • فرناز حیدری می‌گوید:

            در صورت تمایل لطفا مقاله ردیابی پلنگ ایرانی را که در تاریخ دوشنبه ۱۸ خرداد سال ۹۴ در صفحه دانش روزنامه جام جم کار شده، مطالعه نمایید.

            پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

          • kooshan می‌گوید:

            منبع ذکر شده در « روزنامه جام جم» ظاهرأ از طریق مجازی قابل دسترسی نیست.

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

          • کاوه فیض اللهی می‌گوید:

            رابینسون روی نهنگ کار نکرده، روی نهنگ کوسه (Rhincodon typus) یا کولی کر کار کرده که نهنگ نیست، کوسه است.

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  10. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    قطعا منتظر اعلام نتایج هستیم و بحث و کارشناسى میباید رو در رو و شفاف انجام شود، با حضور متخصصین و در صورت رد گمانه زنى هاى تیم داخلى و خارجى این پروژه، مشابه افراد متخلف براى از بین بردم حیات وحش جریمه شوند و پاسخگو باشند.

    از دیروز با وجود جلوگیرى از انتشار خبر، هر ساعت یک دلیل جدید و علمى (!) اعلام میشود.

    مقایسه تصویر دندانهاى حیوان که پیشتر در زمان زنده گیرى و نصب فرستنده توسط گروه مجری پروژه ثبت و منتشر شده و مقایسه دندان ها بعد از مرگ و در حال حاضر به وضوح بیانگر این موضوع میباشد که قطعا پلنگ مورد بحث در حال رشد بوده است و نصب گردنبند و فرستنده براى حیوان در حال رشد هیچ مطابقتی با اصول علمی و فنى و دامپزشکى حیات وحش ندارد.

    در حالى که در زمان زنده گیرى سن این پلنگ سه سال تخمین زده شد.

    ابهامات دیگرى نیز وجود دارد که باید پاسخ داده شود :

    چرا و با چه مجورى قلاده پیش از بررسى لاشه پلنگ در تهران از گردن حیوان باز شده؟

    با استناد به چه پروتکل علمى به گردن یک حیوان جوان و کم تجربه در حال رشد قلاده نصب شده است؟

    مطمئن هستند از همان دو سایز قلاده کوچکى اى نبود که سرپرست تیم اشتباه خریده بود و اگر دخالت هومن جوکار نبود براى پلنگ استفاده میشد؟

    با توجه به آمار بالای تلفات ثبت شده پلنگ در کشور طى سالهاى اخیر که حتی پای نمایندگان مجلس را نیز به میان کشیده است در کنار عوامل اصلى تهدید شامل شکار، کاهش طعمه هاى طبیعى، تخریب زیستگاه، حال می توانیم خطرات ناشی از پروژه های آزمون و خطا را نیز در خصوص اضمحلال پلنگ به رسمیت بشناسیم!

    و از بین رفتن یک ماده پلنگ طى اجراى یک پروژه دانشجویى را میباید دستاورد علمى به حساب آورد.

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 62

    • علیرضا می‌گوید:

      آقای اله قلی عزیز
      شما ظاهرا خودتون را چه در پرنده‌شناسی چه در خرنده‌شناسی چه در شاخه پستانداران و خلاصه ردیابی و … صاحبنظر میدانید… زمانی که مجبور به رها کردن تحصیلاتتون در اسپانیا شدید و برگشتید، بارها از طریق کارشناسان محیط زیست ایرانی از شما خواهش شد اما وقعی ننهادید، شما در چند زمینه تخصصی حیات وحش سررشته دارید؟
      چرا توجه نمیکنید که اینکار علم روز دنیاست؟ چرا دست از تخریب برنمیدارید؟ چرا اجازه نمیدهید که همه مون با هم حیات وحش را حفظ کنیم؟ چیزی مانده برای حیات وحش جز منم منم ما؟
      من واقعا از اینکار شما در خودم احساس شرم میکنم، تاسف میخورم بس است لطفا بس است دیگر

      داغ Thumb up 55 Thumb down 55

      • محیط زیست می‌گوید:

        دوست عزیز
        علیت ناراحتی شما از سئوالات آقای الله قلی چیه ؟ کاملا منطقی و در عین حال علمی سئوالاتی پرسیدن که فکر نکنم اگر اشکال از تیم تحقیقاتی بوده باشه جای نگرانی داشته باشه !

        به هر حال یکی از سرمایه های ملی و دست نیافتنی کشور از بین رفته و دقیقا باید مشخص شود که علت این موضوع چه چیزی می تواند باشد و خدا کنه گمانه زنیها همه دارای اشکال بوده و علت مرگ موضوع طبیعی حیات وحش باشد در غیر اینصورت جای بخشش وجود ندارد

        پیکره ی نحیف محیط زیست کشور جای خودخواهی و دست درازی عده ای نیست. بی شک امورات علمی و تحقیقاتی باید بر اساس چارت مشخصی پیگیری بشه و در برخورد مستقیم حیات وحش بسیاری از ملاحظات رعایت گردد که در صورت عدم رعایت مطمئنا نتایج سیاهی در پی خواهد بود

        علی ایحال دوست گرانقدر از اظهار نظر یک دوستدار محیط زیست چنین برآشفته نشوید و شک نکنید از دست دادن کوچکترین بخشی از تنوع زیستی کشور عاشقان این حوزه را رنجیده خاطر و روح آنها را مکدر خواهد کرد سعی بفرمایید منطقی برخورد کنید و اگر اطلاعاتی در این زمینه وجود دارد بفرمایید تا بقیه هم از سردرگمی خارج شوند

        حرف آقای الله قلی حرف بنده و خیلی دیگر از عاشقان محیط زیست هست

        پاینده باشید

        داغ Thumb up 29 Thumb down 32

      • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

        با یک مقایسه گذرا در نوشته من و پاسخ شما میشود فهمید چه کسى قصد تخریب دارد.

        صحبت هاى شما ارتباطى با خبر نداره و اهمیتى نداره تا لزوما جواب داده بشه و البته انتظار بیش از این هم نمیشه داشت.
        اما ممنون که کامنت من را با دقت خواندید.

        به باور من در زمینه حفاظت از محیط زیست استفاده از میزان تحصیلات افراد به عنوان حربه جالب نیست.

        هدف خدمت به طبیعت کشور است و هر فردى با هر میزان تحصیلات و سطح اجتماعى میتواند نسبت به انجام آن مبادرت داشته باشد.

        داغ Thumb up 34 Thumb down 32

      • ماکان می‌گوید:

        مسله شخصی نیست که شخصیش میکنید باید پاسخگو باشید!

        موضوع ازدست رفتن تنها پلندگ ماده منطقه است و اینکه حیات وحش عرصه آزمون و خطای دانشجویی نیست

        واقعا پروژه ای مستقیما با جان موجودات درحال انقراض در ارتباط هست باید دست دانشجو باشه؟؟؟

        داغ Thumb up 26 Thumb down 29

      • علی می‌گوید:

        از قدیم شنیدن حقیقت برای ما ایرانیها سخت بوده ، شما چرا اینقدر از شنیدن این حرف ها ناراحت شدین ؟ چون حقیقت بوده ؟ مثل ١٠٠٠ تا اتفاق دیگه اگه همه ساکت بودن شما خوشحال میشدین ؟

        داغ Thumb up 18 Thumb down 24

      • النا می‌گوید:

        جناب علیرضا. آیا لزومی دارد هر سؤال بجایی را در قالب حمله شخصی قلمداد نمایید؟

        آیا حیات وحش ایران ارث پدری شماست که هیچکس حق ندارد در مورد آن پرسشی را مطرح کند؟

        داغ Thumb up 21 Thumb down 29

      • امینی می‌گوید:

        جناب علیرضا هر عقل سلیمی متوجه بغض و کینه و خصومت شخصی شما نسبت به آقای الله قلی میشه.
        شاید میخواهید با فرافکنی و شلوغ بازی اهمال کاری های متولیان پروژه شکست خورده را توجیه کنید.
        دقیقا از چه شرم سار شدید؟

        داغ Thumb up 22 Thumb down 28

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      تله گذاری بیهوشی و زنده گیری و نصب گردنبند بر روی گربه سانان ، کل این فرایند غلط و مردود است و هیچ توجیه و فایده‌ای ندارد.
      چون گربه سانان عادت به مهاجرت ندارند، هندسه حرکت و جابجایی آنها دور یک قلمرو چرخیدن است خوب حالا اگر تغییر قلمرو داد میخواهی چکار کنی جلوشو بگیری؟
      حفاظت راهش این نمایش ها نیست
      این پلنگ اگر به حال خود بود اکنون زنده بود
      لازم نبود برای ارضای حس کنجکاوی یا کسب تجربه چنین بهای هنگفتی را حیات وحش ما پرداخت کند……

      داغ Thumb up 25 Thumb down 30

  11. اردشیر یاراحمدی می‌گوید:

    باتوجه به وجود گردنبند ماهواره ای می توان علت مرگ را از سیگنالهای منعکس شده تشخیص داد.

    امیدواریم طبیعی بوده باشد و دست ما انسانها به خون این موجود ذیقیمت آغشته نباشد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  12. کاسپین می‌گوید:

    سومین خبر بد هم به زودی خواهد رسید
    سال بدی برای محیط زیست پیش رو داریم
    خدا به خیر کند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  13. مهدی می‌گوید:

    ممکنه این پلنگ جوان در حال رشد وقتی سعی کرده قلاده را از گردن خود خارج کند چنین اتفاقی افتاده باشد.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 14

  14. النا می‌گوید:

    اسفناکه !!!! خطا و آزمون روی حیات وحش این مرز و بوم بس است.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 19

  15. داهول می‌گوید:

    حفاظت از حیات وحش بمعنای نابودی انواع جاندارانش

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  16. رضا می‌گوید:

    اه اه اه …….اعصابم خرد شد….خبر از این بدتر؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  17. مسلم می‌گوید:

    افسوس…..؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  18. علی می‌گوید:

    حتما بعد از تحقیقات به این نتیجه رسیده میشود که یک اتفاقِ ساده بوده و هیچکس مقصر نیست .

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  19. سجاد می‌گوید:

    هیچ کس به فکر حیات وحش مظلوم ایران نیست.اون از یوزپلنگ، این از پلنگ نگون بخت.هر جا انسان دو پا ،پا به حیات وحش طبیعی گذاشته جز زیان و تباهی چیزی دیگه بر بار نداشته.بی کفایتی مسئولین سازمان محیط زیست هم روز به روز داره بیشتر مشهود میشه.حیات وحش مظلوم و بی رمق ایران داره تاوان بی کفایتی مسئولین و دستندرکاران این حوزه رو میده.من که خیلی نا امیدم برای بهتر شدن این اوضاع.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  20. بولوت می‌گوید:

    نمیدونم یکی آمار داره که از اول سال ۹۴ این چندمین پلنگه که تلف میشه؟؟؟من که آمارش از دستم در رفته

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  21. شاهین می‌گوید:

    واقعاً غم انگیز هست و دردناک بعد از خبر کشته شدن یوز ماده حالا نوبت به این پلنگ ماده رسید ، غم و اندوه این قضیه زمانی بیشتر می شود که احتمالاً هیچکدام از این دو موجود بر اثر عوامل طبیعی از بین نرفته اند!

    زمانی که پروژه پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران کلید خورد علیرغم تمام جذابیتش ولی همان زمان نگرانی از نحوه انجام زنده گیری و اتصال گردنبندها وجود داشت. بنده همان زمان در همین سایت یادداشت کردم که اینکار نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد.

    علیرغم احترامی که برای جناب دکتر فرهادی نیا و تیم ایشون قایل هستم ولی به نظرم در زنده گیری پلنگهای تندوره زیاده روی کردند!

    اگر هم قرار بود این پروژه انجام بشود بایستی در همان مراحل اولیه و پس از زنده گیری یک یا دو پلنگ رها میشد. قرار نیست که همه جمعیت یک گونه رو در یک منطقه ما ردیابی کنیم.

    البته من خیلی در این زمینه تخصص ندارم ولی خرد و اندیشه حکم می کند کاری که در آن تجربه نداریم و اولین آزمایش هست با دقت انجام شود! در جاهای دیگه دنیا هم فکر نمی کنم با یکی از نادرترین گونه های حیات وحششان اینگونه برخورد کنند.

    به هر حال شما در نظر بگیرید نحوه زنده گیری پلنگها که چه استرس و فشاری به آنها تحمیل می شود در کنار استفاده از داروی بیهوشی و سپس اتصال یک گردبندی که چه بخواهیم و نخواهیم باعث مزاحمت حیوان خواهد بود.

    پزشکی امروز تاکید می کند که دخالت در بدن موجود زنده با کمترین عمل تهاجمی بایستی همراه باشد حتی استفاده از آمپول امروز تا سر حد ممکن تجویز نمی شود. به هر حال امیدوارم این پلنگ بر اثر عوامل طبیعی از بین رفته باشه چون فکر این مساله که نصب گردبند باعث از بین رفتن یک ماده پلنگ ارزشمند و نایاب شده واقعاً آزاردهنده هست.

    علیرغم اینکه من با پروژه های اینچنینی مخالف نیستم و حمایت از پژوهشگران جوان حیات وحش برای کشور یک فرصت و غنیمت هست ولی امیدوارم بعد از این انجام این پروژه ها با بررسی و تامل بیشتری صورت گیرد و ریسکهای اینچنین را شاهد نباشیم.

    همه ما میدانستیم که تندوره جمعیت قابل توجهی پلنگ دارد به نظرم نیازی نبود که ۶ قلاده پلنگ رو در این منطقه مهم به این شکل زنده گیری کرد! نصب دوربینهای تله ای می توانست اطلاعات خوبی در مورد جمعیت پلنگ در این منطقه در اختیار قرار دهد.

    در پایان بایستی مدیریت محیط زیست استان خراسان رضوی را هم مورد چالش و بازخواست قرار داد. متاسفانه ضعف شدید مدیریت در اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در همه ابعاد مشهود است! از بین رفتن بهترین مناطق حفاظت شده کشور مانند پناهگاه حیات وحش شیر احمد، کاهش شدید جمعیت گونه های حیات وحش مناطق استان، دلسردی و بی اگیزه بودن محیط بانان به دلیل سوء مدیریت این استان، از بین رفتن فضای سبز پارک پردیسان مشهد و حالا هم اجرای پروژه پلنگ در بهترین زیستگاه این گونه در کشور بدون نظارت کافی از سوء مدیریتهای محیط زیست استان و شخص مدیر کل آن می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

  22. مهدی می‌گوید:

    انجام این پروژه دانشجویی بدون هیچگونه پایه و اساس تجربی قابل استناد از طرف افراد دست اندرکار و ارائه مجوز از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مسئله ای عجیب و قابل تاملی است و جای چند سوال دارد؛

    ۱. علت انتخاب پارک ملی تندوره چه بوده است، در حالی که نتایج حاصل در این منطقه که از ویژگی و شرایط زیستی خاصی برخوردار است به هیچ وجه قابل تعمیم به سایر نقاط ایران نیست، بنابراین از کارایی لازم نیز در جهت اهداف حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست برخوردار نیست. مخصوصا اینکه افراد مسئول در این پایان نامه دانشجویی به قولی تجربه کار در زیستگاه های دیگه را داشته اند و نتیجه کار انها در ان مناطق مقالات زیادی بوده است و این اولین تجربه آقایان در این منطقه خاص است که البته هیچ اطلاعات لازمی از این منطقه و شرایط حاکم در ان نداشته اند.

    ۲. چرا پارک ملی تندوره، در حالی که منطقه حفاظت شده تندوره در شمال این منطقه وجود داشته است.

    ۳. با چه مجوزی دست اندرکاران فوق از لاشه سگ برای گرفتن پلنگ در پارک ملی که حضور گونه های خارجی در ان ممنوع است استفاده کرده اند؟
    آیا این امر مخصوصا در یک پارک ملی با شرایط خاص خارج از اصول و چهارچوب مدیریت مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست نیست و آیا مسئولین این پروژه دانشجویی در مقطع دکترا از افزایش تعارض میان پلنگ و دام به واسطه سگ های گله در نتیجه بکارگیری لاشه سگ بعنوان طعمه مطلع نبوده اند؟

    ۳. آیا تمرکز یک تیم متشکل از چند نفر در یک منطقه، و شکستهای متوالی در زنده گیری پلنگ منجر به نا امنی منطقه هم برای این گونه و هم سمداران این منطقه نمی شود؟

    ۴. اعضای تیم فوق بیشتر از یک سال است که در تلاش بوده اند تا بتوانند ماده پلنگی را زنده گیری کنند که موفق نمی شده اند، هر چند پس از زنده گیری پلنگهای نر در چند سری پیاپی بالاخره موفق به زنده گیری تنها یک ماده پلنگ انهم نابالغ و در حال رشد می شوند که متاسفانه کاچی را بهر هیچی دانسته و آنرا نیز مجهز به گردنبند می کنند، در حالی که این کار نه تنها غیر مسئولانه بوده است، بلکه خارج اصول و چهارچوب پروژه فوق بوده است، پس چرا چنین کرده اند؟

    ۵. از کدام گردنبند استفاده شده است؟؟؟؟؟ و چرا و با چه حقی اقدام به باز کردن گردنبند نصب شده قبل از انتقال جسد به تهران شده است؟ در حالی این گردنبند قسمتی از مدرک تلف شدن این جانور بوده است !!!

    ۶. دامپزشک این پروژه با چه استنادی اقدام به پذیرش نصب گردنبند بر گردن یک ماده پلنگ در حال رشد و نابالغ کرده است؟
    معاون این دامپزشک چه کسی بوده است که این بی توجهی دامپزشک فوق را نادیده گرفته است؟

    ۷. چرا این درگیری برای ماده پلنگی پیش امده است که مجهز به گردنبند بوده است؟ در حالی که چنین اتفاقی به هیچ وجه در پارک ملی تندوره سابقه نداشته است. به هیچ وجه.

    ۸. پیرو این خبر مطالب مختلفی منتشر شده است. اینکه پلنگ نابالغ برای دفاع از طعمه خود با پلنگ نر درشتی درگیر شده است.( پارک ملی تندوره از دیرباز بهترین زیستگاه پلنگ ایران بوده است. این بهترین زیستگاه به واسطه حضور جمعیت بالایی از سمداران وحشی بوده است.) بنابراین چنین توجیهی به منزله کاهش شدید جمعیت سمداران پارک ملی تندوره است که موجب شده تا پلنگ نابالغی تا پای مرگ از طعمه خود دفاع کند. این اظهار نظر با توجه به اهمیت پارک ملی تندوره بایستی پیگیری شود تا از کم و کاست پارک ملی تندروه اطمینان حاصل شود.

    از طرفی بر هیچ کس پنهان نیست که پلنگ ها جانوران بسیار باهوشی هستند و این هوش در جهت بقاء آنها در جریان است نه نابودی آنها. پس درگیری این پلنگ نا بالغ با پلنگ نر بالغ و قدرتمند دور از واقعیت است.

    ظاهرا افرادی که چنین اظهار نظراتی می کنند نمی دانند که پلنگ ها از رنج وسیعی از طعمه ها سود می برند. از جوندگان کوچک مثل ول ها و حشره خوارها گرفته تا انواع خزندگان و پرندگان و پستانداران گوشتخوار و غیر گوشتخوار تا شترها و اسب ها.

    متاسفانه پلنگ فوق ماده پلنگی بوده است که می توانسته تامین کننده نسل های اتی پلنگی در این منطقه باشد و همه جوانب حاکی از کوتاهی مسئولین این پروژه دانشجویی، همکاران و کسانی که اقدام به صدور چنین مجوزی کرده اند می باشد.

    جامعه محیط زیست ایران امیدوار است سازمان حفاظت محیط زیست موضوع فوق را در چهارچوبی بی طرفانه و منصفانه پیگیری و نتایج حاصل را بصورت کاملا شفاف برای اهالی محیط زیست ایران منتشر کند. مخصوصا اینکه عکس ها و فیلم های زنده گیری این جانور که توسط دست اندرکاران تهیه شده است نیز موجود می باشد که می تواند در جریان تحقیقات مفید واقع شوند.

    داغ Thumb up 45 Thumb down 43

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      به نظر میرسه آنهایی که باید به سوالهای شما پاسخ دهند برای فرار از واقعیت و به عهده نگرفتن مسئولیت این فاجعه به شما منفی داده اند!!!

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 24

  23. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    چه روزهای نحسی

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  24. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    مرگ ماده پلنگ ضربه جبران ناپذیر حیات وحش ایران محسوب میشه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  25. وحید.ب می‌گوید:

    خدمت آن دسته از سینه چاکان محیط زیست ایران که ندانسته از بی بهره بودن چنین طرح هایی سخن میگویند:
    دوستداران حیات وحش مارا ببین
    دیروز که خبر اجرای این پروژه بود همه به به و چه چه میزدند
    امروز که خبر تلف شدن آن هم به دلیل نامعلوم! را شنیده اند همه اه اه میکنند
    ببخشید واقعا” عامیانه تر از این نمیشود گفت
    متاسفانه در همه مسائل اینگونه هستیم
    هر چیزی را با کمترین اطلاعات به چالش میکشیم و توان خود را در نقد کردن بدون گذار از مرزهای اخلاقی به کلی از دست داده ایم
    واقعا” جای بسی تاسف است…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 12

  26. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    قبلا در مورد این کارها هشدار داده بودم درحالی که خیلی از افراد به به گویان هورا میکشیدند من مطمئن شدم که پیش بینی ام درست بوده

    نصب این گردنبندهای قطور میتواند حیوان را حتی موقع جفتگیری دچار زحمت کند زیرا جفتگیری گربه سانان با خشونت توام است

    افزایش یا کاهش وزن نیز موجب زحمت میشود و فراموش نکنیم داروی بیهوشی….

    اما نکته نگران کننده ای که در تصاویر دیده میشد دستان بدون دستکش و احتمالا آلوده ای بود که بی هیچ دلیلی داخل حلق حیوان فرو رفته بود که متاسفانه بی توجهی دست اندرکاران این پروژه را نشان میدهد!!!!

    داغ Thumb up 22 Thumb down 25

  27. mandak می‌گوید:

    ردیابی گونه در حال انقراض کار حیاتی و مهمیه برای حفظ جمعیت پلنگ های باقی مونده است!

    همین افرادی که دارن میگن بستن گردن بند کار اشتباهیه بستن گردنبند اله بله … اگه پلنگ به دست شکارچی ها یا دامدارا از بین میرفت میگفت چرا گردنبند ردیاب نداشته؟؟؟؟ و باز هم نظرات کارشناسیشون گل میکرد!

    جناب اله قلی عزیز به جای محکوم کردن همدیگه بهتره بدنبال راه حل باشیم!

    داغ Thumb up 9 Thumb down 14

  28. علی می‌گوید:

    اینکه پروژه های تحقیقاتی از این دست باید وجود داشته باشند هیچ شکی نیست. ولی اگر پروژه ای از هدف اصلی خودش یعنی مطالعه علمی خارج بشه و بیشتر تبدیل به شو بشه برای جذب گرنت و شهرت خجالت آوره
    متاسفانه خیلی از پروژه های ما در بسیاری از زمینه ها نه فقط محیط زیست به این سمت رفتن و به هیچ نتیجه علمی هم ختم نشدند
    در این مورد هم لشگرکشی به منطقه و نا امن کردن بیش از پیش زیستگاه از ابتدا باید متوقف میشد ولی نشد.
    حداقل الان تنها کاری که میشه کرد این است که متولیان حیات وحش به طور خیلی جدی دلیل مرگ این حیوان رو پیگیری کنند و اگر این پروژه به اصطلاح دانشجویی باعث این فاجعه بوده، قطعا جریمه ای معادل شکار غیر مجاز برای آن تعیین شود.
    سهل انگاریهای امروز ما به قیمت جبران ناپذیری برای نسل بعد ما تمام خواهد شد
    خانم ابتکار لطفا اقدامی بکنید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  29. مهسا می‌گوید:

    من واقعا نمیتوانم درک کنم که چرا اینقدر اصرار داریم ادای سایرین را دربیاوریم . چه اصراری بود به گردن پلنگی با این سن و جثه ردیاب نصب شود ؟ یکبار پلنگ شیراز و حالا این پلنگ ، که هردو قربانی ندانم کاری و آزمون و خطاست. خبر درد ناکی است و امیدوارم آخرین باشد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 12

  30. فرشید می‌گوید:

    چه ناراحت کننده.
    خییلی بد شد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  31. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران))ح می‌گوید:

    چرا باید هر مورد تلخی برامون تجربه بشه در حالی که میتونستیم مثل فوتبال یاوالیبال یک کارشناس مجرب از خارج که قبلا این راه ها را رفته وچنین تجربه های تلخی را گذرانده برای پروژه داشته باشیم؟!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  32. جمشید از خوی می‌گوید:

    سر کار خانم فرناز حیدری:
    کار شناس وفعال محترم محیط زیست،
    مقالات وزین شما را بکرات در روزنامه های وزین مرور و بهره برده ایم.
    برای تحقق آرزوهایتان ،آرزوی توفیق داریم.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 11

    • فرناز حیدری می‌گوید:

      آقای جمشید از خوی
      روزتون بخیر

      من خیلی از لطف و توجه شما سپاسگزارم.
      بسیار بسیار من را شرمنده کردید.
      امیدوارم که شایستگی این تعریف را داشته باشم.

      شاد و سلامت باشید
      با احترام و تشکر فراوان
      فرناز حیدری

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  33. خورشید می‌گوید:

    وااااییییی…!!!!!
    هر دم از این باغ بری می رسد….
    نود و چهار، سال کابوس پلنگ های ایران بود….

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  34. جمشید از خوی می‌گوید:

    سر کار خانم فرناز حیدری:
    کار شناس وفعال محترم محیط زیست،
    مقالات شما را بکرات در روزنامه های وزین مرور و بهره برده ایم.
    برایتان ،آرزوی توفیق داریم.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 14

  35. kooshan می‌گوید:

    جای تأسف دارد، و آنچه روی داده دیگر قابل برگشت نیست. حالا بهتر آن است همانطور که در خبر آمده  منتظر « نتیجه بررسی های کارشناسی در خصوص علت مرگ ماده پلنگ مذکور….» بود اما بر اساس اطلاعات موجود و آنچه در نظرات ارسالی آمده می توان به مواردی اشاره کرد برخی علاقمندان _ گرچه بطور عمده از نظرگاهی غیرتخصصی _ از همان ابتدای شروع این پروژه تحقیقاتی نگران تبعات و خطرات احتمالی از ناحیه این گردنبندها  بوده اند و گذشته از موجه یا ناموجه  بودن این دل نگرانیها و فارغ از علت مرگ حیوان که مشخص خواهد شد نکته قابل تأملی که در مرور اخبار نصب گردنبند برای این پلنگ ماده و جوان و نیز دیگر پلنگها  بچشم می آید این است که در گزارش منتشره عملیات این پروژه اشاره ای به کم و کیف رشد جسمانی پلنگها با توجه به سن و طول عمر نشده و تأثیر و کارکرد گردنبندها با توجه به این عامل ظاهرأ در نظر گرفته نشده و بحث یا بررسی نیز در این زمینه انجام نشده و یا  در گزارش دیده بان نیامده است و این نکته قابل تأمل است که چهارمین پلنگ زنده گیری شده بنام «کاوه» هم تقریبأ در شرایط سنی مشابه پلنگ ماده ازبین رفته یعنی «ایران» بوده است.
    ولی آنچه که بطور خاص در رابطه با انجام پروژه های حفاظت از حیات وحش در کشورهای دیگر حائز اهمیت و توجه بوده این است که بسیاری از این اقدامات توسط تیم ها و کارشناسان و متخصصان خبره و باتجربه  و با پشتوانه ها و سوابق  قابل توجه تحقیقاتی،  مالی،  فنی و تجهیزاتی و نظایر آن صورت گرفته که ممکن است در کشور ما این شرایط به همان صورت  مهیا نباشد بنابراین همانطور که در نظرات علاقمندانی آمده است باید سعی شود از انجام طرحهایی که جدید بوده و موارد تازه و پیش بینی و تجربه نشده زیادی در آنها وجود دارد تا فراهم شدن مقدمات و امکانات و مطالعات و تحقیقات و تجربیات لازم  تا حد امکان خودداری شود تا احتمال ریسک پذیری کاهش یابد و دیگر اینکه در پروژ ه های معمول و عمومی که مشخصات و جزئیات عملیاتی کردن آنها استاندارد بین المللی داشته و جدا از خصوصیات ویژه هر کشور ممکن است اشتراکات اصلی زیادی داشته باشند لازم است ضمن استفاده از مشاوره و همکاری کارشناسان مجرب و متبحر خارجی و دارای سابقه در پروژه های مشابه ، کارشناسان و متخصصین محترم کشور که در این پروژه ها شرکت دارند خود بطور مستمر کارآیی و نقاطع قوت و ضعف پروژه را با رجوع به منابع معتبر و مستند در دسترس کنترل کنند.
    بهرحال اگر این پروژه ادامه دارد بهتر است فعلأ متوقف شده و در مورد سؤالات و ابهامات مطرح شده و همچنین در باره ضرورت و منافع و مضار احتمالی اجرای آن بررسی و مطالعه کافی و بازبینی مجددی صورت گیرد و دیگر اینکه اطلاعات و مستندات چنین طرحها و پروژ ه هایی لازم است بطور مستمر و منظم در منابع تخصصی و نیز عمومی جهت مراجعه و اطلاع در دسترس قرار داشته باشند.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 10

  36. سامان می‌گوید:

    شک نکنید که عامل مستقیم یا غیر مستقیم مرگ این پلنگ وطنم همین گردنبند بوده و بس اف بر طرحههای به ظاهر محیط زیستی ولی در باطن نابخردانه و پشت صحنه پولکی و دلالی

    داغ Thumb up 13 Thumb down 13

  37. مهدی می‌گوید:

    آقای کوشان عزیز
    ضمن تایید نظر جناب عالی اضافه می کنم در نقاط مختلف دنیا قبل از اینکه مجوز انجام چنین مطالعاتی داده شود اقدام به بررسی سوابق و تجربیات تیم مورد نظر می کنند.
    اینکه چند بار و بر روی چه گونه هایی چنین مطالعاتی را صورت داده اند و چه نتایجی را کسب نموده اند و سپس بر حسب اصول و ضوابط کاملا خاص و نظارت شده چنین مجوزهایی صادر می‌شود که البته باید کاملا در برگیرنده اهداف اصلی ارگان نظارتی فوق باشد.
    در صورتی که این پروژه در ایران نه تنها صرفا یک پروژه دانشجویی بوده است، بلکه هیچکدام از اعضای تیم فوق دارای کمترین پشتوانه تجربی در این خصوص نیز نبوده اند.
    بنابراین چگونگی عملی شدن این پروژه ان هم در منطقه ای با شرایط کاملا خاص مانند پارک ملی تندوره سوالات زیادی را ایجاد می کند.
    بویژه اینکه نتایج حاصله تا این لحظه از نواقص زیادی برخوردار بوده است و صد البته اندک نتایج احتمالی حاصله به هیچ وجه قابل تعمیم و استفاده در سایر زیستگاه های ایران نیست و نخواهد بود. که این نیز سوالات زیادی را ایجاد می کند.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 8

    • محسن می‌گوید:

      تیم پروژه برخلاف نظر حضرتعالی متشکل از عده ای است که سالها برای اینکار در خارج از کشور دوره دیده اند و ضمنا خوشحال میشوم که شما که مدعی رزومه کاری هستید، حداقل سابقه حرفه ای خودتان را در اینکار بیان کنید چون برخی نظراتتون از جمله تاثیر گردنبند بر مهره گردن بیشتر به مزاح و لجاجت کودکانه شبیه است تا یک حرف مستند علمی

      داغ Thumb up 8 Thumb down 7

    • سینا زندوکیل می‌گوید:

      آقا مهدی نظرات مغرضانه شما مخصوصا تاثیر گردنبند را بر گردن حیوان خواندم. متاسفم که افرادی فاقد تخصص مثل شما مجاز به چنین سم‌پاشیهایی هستند.

      داغ Thumb up 7 Thumb down 5

    • بی نام می‌گوید:

      آقای محترم، از حرفهای شما چیزی جز حسادت و دشمنی برداشت دیگه ای نمیشه کرد. حرفهای شما آنقدر غیر علمی است که یک دانش آموز هم متوجه عناد شما با این پروژه می شود.

      در نهایت شما که اینقدر کارشناس هستید میشه کمی در مورد رزومه کاری خود برامون بگید؟ چطور به خودتون اجازه میدید که به این راحتی در مورد یک پروژه کاملا علمی نظر کارشناسی بدید؟

      امیدورام حضور افرادی مانند شما در محیط زیست ایران روز به روز کمتر و کمتر شود.

      داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  38. عباس محمدی می‌گوید:

    دوستانی که خیلی به تخصص و علم و کارشناسی خودشان می بالند، لطفا توجه داشته باشند که تمامی تخریب های وسیع در محیط زیست کشور، نتیجه ی فعالیت متخصصان عزیز (مهندسان ساخت و ساز، کارشناسان آب و سد، متخصصان جنگل داری، و امثال ایشان) بوده است! روستاییان و عشایر بی سواد قرن ها در کنار حیات وحش زندگی کردند و آسیب بسیار کمی به آن وارد ساختند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>